Neurorazličitost se odnosi na različite načine na koje funkcioniraju naši mozgovi.

To također uključuje i različitosti u onome što privlači/odvlači našu pažnju.

Bolje razumijevanje iskustava vezanih uz privlačenje/ometanje pažnje nam je važno jer svakodnevna okruženja nam mogu predstavljati ili prepreke ili nuditi olakšavajuće okolnosti.

Strip Distraction Comix nastao je u suradnji s troje odraslih autističnih osoba koje su podijelile svoje priče odvlačenja pažnje.

Ovaj strip oživljava istraživanje iz projekta dr. Daniela Poolea, pod nazivom What You Can’t Ignore: Examining Distraction in Autism (Što ne možete ignorirati: Istraživanje ometanja pažnje kod autizma), financiranog od strane Vijeća za ekonomska i društvena istraživanja.

Prolistajte digitalni strip ovdje
Snimka zaslona sa digitalnim stripom
Ovdje pročitajte hrvatski prijevod ili ga preuzmite na uređaj.

Distraction Comix  

Stranica 1  

Leigh  

Malo distrakcija čini moj mozak sretnim. Nosim slušalice kod kuće i u uredu. Ako ih ne nosim, tada mi pažnju odvlače druge stvari.  

[crtež Leigh kako radi za svojim stolom]  

I moram se stalno vraćati na ono na što pokušavam usmjeriti pažnju.  

Čujem zvukove računala, što se događa vani, netko razgovara.  

[crtež Leigh u uredu otvorenog tipa, s bukom kolega oko nje]  

Ponekad mogu ući u stanje hiperfokusa i napisati 6000 riječi u jednom danu. Čak i ako je to nešto što ne želim raditi, mogu uživati u tome. Osjećam da me to obogaćuje. Vrlo lako uđem u stanje flowa.  

Na poslu mi je zadatak uređivati tekstove radi jasnoće i duljine. Uz glazbu i zadani period vremena, mogu ispoštovati i najstrože rokove.  

[crtež Leigh u hiperfokusu kako radi za svojim stolom i proizvodi puno sadržaja]

Stranica 2  

Uvijek slušam glazbu. Trenutno slušam Heilung, koji sviraju poganski metal. Imaju pjevanje iz grla.  

Kad pronađem pjesmu koja mi se sviđa, poslušam je jednom ili dvaput s potpunom pažnjom, a zatim je vrtim na repeat dok radim druge stvari.  

[crtež Leigh kako radi dok sluša glazbu, a kolege su bučni u pozadini]  

Mogu kontrolirati i znam što je u pjesmi, i to mi pomaže. Važno mi je da pjesma ima neki ponavljajući element poput ritma bubnjeva koji mi se sviđa.  

[crteži ekrana računala i Leighinih ruku kako tipkaju po tipkovnici]  

To mi odvuče pažnju i usmjerava moj unutarnji monolog na tu pjesmu – plešem i pjevam uz nju.  

Ako se to ne događa, tada moj mozak počinje slagati narativ od različitih osjetilnih podražaja, sjećanja, nasumičnih misli i slično.  

[crtež Leigh kako radi s oblačićem iznad glave punim različitih ljudi, što prikazuje unutarnji monolog]  

To radim cijeli život (prije nego što sam znala da sam autistična), a da toga nisam bila svjesna. Slušanje glazbe moj je oblik stimanja.  

[portret Leigh izbliza]

Stranica 3  

Graham  

Ja sam umjetnik. Primarno se bavim slikarstvom. Moja umjetnost je predmet mog hiperfokusa, što koristi mom radu. Uvučem se u projekte i postanem potpuno zaokupljen. Vrijeme tada kao da ne postoji.  

[crtež Grahama s paletom za slikanje i uvećani crtež kista]  

Dizajniram i printam dijelove koje trebam pomoću 3D printera (razina preciznosti 25 mikrona). Već šest mjeseci izrađujem repliku Titanica. Očekujem da ću završiti do ljeta.  

Zahvaljujući fokusu na projekt, radim vrlo brzo. Kada ga završim, izložit ću ga. Štoviše, izrađivači maketa zainteresirani su za moje dizajne za 3D printer – mislim da ću moći prodavati upute za printanje.  

[crtež Grahama s modelom i 3D printerom u pozadini]

Stranica 4  

Uobičajeno radim cijelu noć na tome. Moja supruga me podsjeća da jedem, pijem i idem na WC.  

[crtež Grahama izbliza kako radi, te crtež njega i njegove žene u pozadini koja mu donosi večeru]  

Da nije moje supruge, zaboravio bih jesti, piti ili bilo što drugo. To je zato što mi se svi kognitivni resursi troše na objekt fokusa. Negativna strana toga je što me bespotrebni prekidi mogu jako frustrirati.  

[tri crteža: kostur koji radi na modelu, Graham kako radi na modelu, Graham kako se ljuti jer ga je prestrašila mačka koja mijauče]  

Izazov je ponovno skupiti sve misli. Ako je prekid dug, teško mi je vratiti se u “zonu”.  

Na primjer, izrada modela Titanica zahtijeva da u mislima držim golemu količinu informacija – sve pojedinačne dijelove, redoslijed, kamo idu i kako se spajaju.  

[crtež Grahama s modelom i oblačić iznad njega koji prikazuje da intenzivno razmišlja; desno je uvećani crtež njegova lica]  

Prednost mog hiperfokusa je što sve to mogu zadržati u glavi i imati trodimenzionalnu mapu unutrašnjosti broda u mislima. Kada me netko prekine, to mi „iscuri“ i teško je ponovno to skupiti.  

[crtež Grahama sprijeda kako izgleda šokirano, s vodom koja mu curi iz uha i brodom na vodi, što simbolizira “curenje” ideja]

Stranica 5  

Kalen  

Imam više kanala pažnje. Ako ih ne zauzmem sve, tada nešto zanimljivo što se pojavi u jednom kanalu postane…  

[crtež Kalena kako vozi auto i pogleda koji ima dok vozi ulicom]  

„Neodoljivo privlačno!“  

[crtež znaka s današnjom ponudom hrane ispred kafića, s prikazom Kalena kako zamišlja tu ponudu – oblačić iznad lica s natpisom „današnja ponuda“]  

[crtež auta koji se zabija u drugi auto uz zvuk „bam“]  

Bila je to stvarno dobra ponuda za ručak! Ali nije vrijedila – auto je bio za otpis!  

[crtež prizora nakon nesreće, s osobom koja se ljuti što mu je auto razbijen, prolaznicima i djetetom na romobilu; u prvom planu je policajac koji zapisuje bilješke]

Stranica 6  

Nakon tog događaja počeo sam slušati podcaste i audioknjige. To mi koristi jer zauzimaju verbalni tok, ali ne zahtijevaju vizualnu pažnju. To znači da nisam primoran čitati stvari.  

Kada je vožnja zahtjevnija, zapravo „isključim“ audioknjigu i fokusiram se na vožnju.  

[crtež kružnog toka s nekoliko automobila i biciklistom; manji crtež Kalena koji pokazuje na jedan od automobila – vozi ga on]  

Na predavanjima sam znao igrati Free-Cell kako bih bolje obradio ono što učim.  

[crtež Kalena s leđa kako igra Free-Cell dok sjedi na predavanju]  

Asistenti su mi prigovarali da ne obraćam pažnju na predavanje, ali zapravo sam više pažnje obraćao radeći to (zauzimajući vizualnu pažnju kako bih mogao slušati).  

[crtež profesora koji viče, a desno crtež Kalena u predavaonici kako sjedi prekriženih ruku, ne igra igricu]

Tekst izvornika je dostupan na mrežnim stranicama Sveučilišta u Sheffieldu.

Preuzmite samouredivi predložak za vizualni raspored “Moj školski dan”. 

Dragi roditelji, odgajatelji i terapeuti,

Ako radite s negovorećom djecom, djecom koja imaju školsku fobiju, anksioznost ili se bore s depresijom, dobro znate koliko je važno pružiti im vizualnu i strukturiranu podršku.  Iz tog smo razloga osmislile samouredivi predložak za vizualni raspored “Moj školski dan”.



Predložak je namijenjen djeci i mladima koja trebaju dodatnu podršku u organizaciji svog školskog dana, bilo kod kuće ili u učionici.

Ovaj predložak koristi vizualni jezik kako bi djeci pomogao razumjeti i pratiti dnevne aktivnosti.

Raspored je potpuno prilagodljiv, što znači da možete dodavati ili mijenjati slike prema specifičnim potrebama pojedinog djeteta.



Ovakva vizualna podrška olakšava tranzicije tijekom dana, smanjuje anksioznost i pruža veći osjećaj sigurnosti.

Preuzmite predložak i prilagodite ga potrebama djeteta te im pomozite da lakše i s manje stresa prolaze kroz školski dan.

Link za preuzimanje (potrebna je registracija na Canva alat → https://bit.ly/mojskolskidan

 

U ovoj brošuri objašnjavamo autistično maskiranje, posebice autističnih osoba bez intelektualnih teškoća kod koji se na prvi pogled ne uočavaju značajke autizma.
Brošura navodi i moguće posljedice maskiranja.
Preuzmite brošuru ovdje.

ASK-ova brošura o autizmu na jednostavan i pristupačan način nudi objašnjenje o spektru autizma.

Brošura objašnjava što je spektar autizma, koje su neke od značajki autizma i zašto ne govorimo o visoko i nisko funkcionalnim osobama:

Brošuru preuzmite ovdje.

Scroll to top
Skip to content